
1. piękny tornister,
2. dwa zeszyty w wąskie linie, dwa zeszyty w kratkę,
3. notes lub brudnopis,
4. dzienniczek ucznia lub zeszyt,
5. piórnik, a w nim: kredki ołówkowe, 2 ołówki, długopis, linijka, gumka, temperówka, kolorowe długopisy,
6.blok techniczny, blok rysunkowy, papier kolorowy, farby plakatowe, pędzel (cienki i gruby), kredki świecowe, plastelina, klej (najlepiej w sztyfcie), nożyczki (z zaokrąglonymi końcami),
7. teczka z gumką na karty pracy,
8. strój sportowy (w worku): ciemne spodenki (czarne lub granatowe), biała koszulka, trampki,
9. strój kąpielowy (koniecznie okulary),
9. uśmiech i dobry humor.

Wasze dziecko idzie do szkoły
Klasa pierwsza spełnia szczególną rolę w obrębie trzyletniego cyklu nauczania zintegrowanego. Dlatego ważne jest, by dziecko chciało pójść do szkoły, aby chciało się uczyć.
„Bo wszystko to, co zrobi z przyjemnością, zrobi dwa razy lepiej”.

Drodzy rodzice
- Rozmawiajcie z dzieckiem o szkole. Nie żałujcie opowieści z własnego dzieciństwa.
- Szkołą nie można straszyć. Przeciwnie, należy podkreślać, że będzie tam bardzo przyjemnie, ciekawie i że trzeba zasłużyć na miano ucznia.
- Odwiedźcie z dzieckiem szkołę, pokażcie mu wszystko, aby 1 września nie wchodziło do całkiem mu obcego budynku.

- Idźcie z dzieckiem na zakupy „szkolne” . Niech dziecko samo wybierze ołówek czy kredki.
- Obejrzyjcie wspólnie podręczniki, razem obłóżcie zeszyty...
- Przygotujcie mu miejsce do pracy, do nauki...

Dojrzałość szkolna
S. Szuman dojrzałością szkolną nazywa „osiągnięcie przez dzieci takiego poziomu rozwoju fizycznego, społecznego i psychicznego, który czyni je wrażliwymi i podatnymi na systematyczne nauczanie i wychowanie szkoły podstawowej”.
Składają się na nią różnorodne doświadczenia dziecka w sferze motorycznej, umysłowej, emocjonalnej i społecznej.
Należy wziąć pod uwagę trzy aspekty wchodzące w skład rozwoju psychofizycznego dziecka:
- rozwój umysłowy;
- rozwój fizyczny;
- rozwój społeczny.

Przez prawidłowy rozwój psychiczny rozumiemy odpowiedni do wieku dziecka:
- zasób pojęć, - wiadomości, - stan mowy z uwzględnieniem zasobu słów oraz prawidłowej artykulacji, - swoboda wypowiadania się, - zdolność zapamiętywania, - zdolność myślenia przyczynowo-skutkowego i wnioskowanie.

W przypadku dziecka wstępującego do szkoły konieczne jest, aby:
- miało już wyrobioną zdolność koncentracji uwagi, - umiejętność uczenia się „na żądanie”, a nie według potrzeby, - umiejętność odtwarzania prostych kształtów, co wymaga odpowiednio sprawnej ręki.

Rozważając pojęcie dojrzałości i przygotowania dzieci do nauki szkolnej, można stwierdzić, że rola rodziców polega na:
a) dbałości o zdrowie fizyczne dziecka-poprzez kontrole lekarskie, stosowanie się do wskazań i stworzenie odpowiednich warunków bytowych,
b) kształtowanie prawidłowej wymowy, rozwoju słownictwa poprzez częsty kontakt z dzieckiem, rozmowy, zapewnienie mu towarzystwa rówieśników,

c) rozwijanie logicznego myślenia, zapamiętywania poprzez pobudzanie dziecka do obserwacji, rozmowy na określone tematy, wyjaśnienia, wyciąganie wniosków interpretowanie widzianych zjawisk i rzeczy,
d) wyrobieniu umiejętności słuchania, koncentracji uwagi-poprzez polecenie wykonywania drobnych zajęć wymagających uwagi i żądanie, aby dzieci zaczętą pracę zawsze kończyły,
.jpg)
e) wyrobieniu umiejętności spostrzegania istotnych szczegółów, analizowania i syntetyzowania-poprzez np. gry i zabawy z dzieckiem ćwiczące w/w czynności. Doskonale do tego celu służą gry kostkowe, domino, historyjki obrazkowe, układanki z klocków,
f) dbałości o prawidłowy rozwój ruchowy dziecka – ćwiczenie sprawności rąk poprzez rysowanie, kalkowanie, zamalowywanie, wycinanie według wzoru, lepienie z plasteliny itp.,

g) nauczanie szanowania pomocy szkolnych poprzez przyzwyczajenie dziecka do utrzymywania porządku w zabawkach,
h) rozbudzaniu zainteresowania szkołą, poprzez odpowiednio prowadzone rozmowy,

i) przygotowanie do samodzielności w obsługiwaniu siebie poprzez wcześniejsze wymagania w tym zakresie,
j) wyrobieniu umiejętności współżycia w grupie poprzez zapewnienie kontaktów z rówieśnikami i kierowanie nimi,

k) stwarzaniu odpowiednich warunków do odrobienia lekcji poprzez zapewnienie dziecku spokoju, miejsca do odrobienia lekcji, uregulowania trybu życia.

Do góry ▲ |