Zajrzyj do nas TUTAJ

JEDYNKOWY
Zajrzyj tutaj
Zobaczysz... polubisz!

iDziennik

65. lecie JEDYNKI

Witaj w naszej szkole LOP Mali ekolodzy
Mali ekolodzy PDF Drukuj
środa, 31 marca 2010 17:53

nagloweklop

Wszyscy pragniemy zieleni łąk, czystego powietrza, zapachu lasów, świergotu ptaków, odpoczynku na „łonie przyrody”, a jednocześnie jesteśmy tego największymi niszczycielami. Powinniśmy pamiętać, że stanowimy cząstkę przyrody i stale za nią odpowiadamy.

Bo

kochać przyrodę to znaczy być odpowiedzialnym za jej los, chronić ją zawsze nie tylko w czasie organizowanych uroczystości, konkursów czy spotkań.

 

Plan spotkania 17.03.2010 r.(środa). Zajęcia terenowe.

   1/ Godz. 1230 zbiórka na Placu Paderewskiego – przy Biedronce.

   2/ Dokumentowanie przebiegu spotkania – zdjęcia + filmik.

   3/ Rys historyczny i geograficzny rzeki. – p. Adam Pulit

   4/ Kilka słów o projekcie „Zaadoptuj rzekę” – p. Joanna Schulz.

   5/ Ogłoszenie konkursów- fotograficznego, plastycznego i literackiego.

   6/ Legenda o źródłach Głomi- prezentacja – Daria Kołodziej.

   7/ Przejście brzegiem Głomi (nasz fragment).

   8/ Sprzątanie – zbieranie śmieci na brzegu.

   9/ Podsumowanie.

 

glomia1

     17 marca o godz. 12 15 członkowie szkolnego koła LOP i inni zainteresowani uczniowie z SP nr 1 ( w sumie 30 uczniów) pod opieką p. Schulz i p. Sitowskiej wyruszyli nad Głomię. Celem wyprawy było zapoznanie się ze stanem „złotowskiego ” odcinka Głomi.

Pan Adam Pulit, zaprzyjaźniony leśniczy z Nadleśnictwa Złotów zaproponował nam wzięcie udziału w ogólnopolskim projekcie edukacji ekologicznej organizowanym przez Klub Gaja pt. ”Zadoptuj rzekę”. Bardzo nam się spodobał ten projekt i postanowiliśmy wziąć w min udział. Odcinek Głomi przepływający przez nasze miasto będzie właśnie fragmentem który, zaadoptujemy. Na II piętrze w naszej szkole wywieszona jest gazetka ścienna informująca o tym programie. Klub Gaja przesłał nam piękne plakaty, które właśnie tam wyeksponowaliśmy.

glomia2

Spotkanie rozpoczął pan Adam Pulit. Bardzo ciekawie opowiedział nam o historii i geografii rzeki. Śledziliśmy na mapie bieg całej Głomi i mogliśmy zobaczyć jak rzeka wyglądała kiedyś. Następnie uczennica Daria Kołodziej z kl. IV b przedstawiła nam legendę o źródłach Głomi. Jest to smutna historia, która kończy się tragicznie – śmiercią dziewczyny. Na imię miała ona Głomia i stąd najprawdopodobniej wzięła się nazwa dla naszej rzeki.

Pani Schulz ogłosiła trzy konkursy związane z Głomią:

   1/ Konkurs fotograficzny pt.” Głomia – cierpiąca rzeka”.

   2/ Konkurs plastyczny pt. „Wierzba – stary przyjaciel Głomi”.

   3/ Konkurs literacki pt. Nadaj imię wierzbie.

Ogłoszenie wyników i wręczenie nagród laureatom nastąpiło podczas spotkania z okazji Światowego Dnia Wody tj. 24.03.2010 r. w Nadleśnictwie Złotów.

glomia3

Pierwszym wspólnym działaniem jakie podjęliśmy dla Głomi było sprzątanie. W ciągu jednej godziny zebraliśmy 20 worków śmieci. Odpady były przeróżne. Jednak przeważały butelki po alkoholu i puszki po piwie. Byliśmy wstrząśnięci widokiem jaki zastaliśmy. Śmieci były wszędzie. Zebraliśmy nieczystości praktycznie z jednego miejsca, spod starej – prawie stuletniej wierzby. Ona była świadkiem nieodpowiedzialnego zachowania ludzi, którzy tam śmiecili.

Planowane są zmiany nad Głomią. Prace związane z rewitalizacją jeziora Baba w zasadzie już się rozpoczęły. Niestety sprzęt tam działający –koparka, która miała odmulić jezioro, utknęła w bagnisku. Także na jakiś czas, dopóki maszyna nie zostanie wyciągnięta prace zostały wstrzymane. Ma powstać tam punkt widokowy na rzekę i rampa edukacyjna. Zadanie finansowane jest między innymi ze środków Fundacji Eko Fundusz i WFOŚ w ramach projektu „Kompleksowa ochrona mokradeł i mała retencja wody w Borach Krajeńskich”.
Autorami tego zakrojonego na szeroką skalę przedsięwzięcia są Nadleśnictwa: Złotów, Lipka, Okonek, Jastrowie oraz Stowarzyszenie Miłośników Przyrody w Świebodzinie przy szerokiej współpracy z Urzędem Miasta Złotów.

 glomia4

Co to znaczy: zaadoptować rzekę?
To znaczy zająć się nią tak, żeby stała się przyjaznym miejscem. Rzeka może być tym, co połączy społeczność lokalną, miejscem, gdzie wszyscy będą się mogli spotkać i robić coś dla rzeki, a więc dla siebie. Rzeka może być miejscem aktywnego wypoczynku. Od rzeki można się też wiele nauczyć np. historii. Można poszukać legend związanych z rzeką, sprawdzić, skąd się wzięła jej nazwa, odtworzyć historię rzeki, a przez to tożsamość miejsca, w którym się żyje. Można się uczyć o biologii rzeki, zwierzętach które w niej i nad nią mieszkają, o wzajemnych zależnościach pomiędzy rzeką, zwierzętami, roślinami i ludźmi.

glomia5

Idea adopcji rzek powstała w USA m.in. dla integrowania lokalnych społeczności. Ludzie razem sprzątają swoje rzeki, stawiają ławeczki, lampy, budują bulwary, plaże - tworzą miejsce, gdzie mogą potem razem spędzać czas. Można nad rzeką organizować imprezy, można robić o rzece spektakle, szukać jej śladów w kulturze i sztuce regionu, robić nad nią wystawy, uczniowie mogą budować rzeźby ze śmieci wyłowionych z rzeki. Są tysiące innych pomysłów. Nie ma żadnych sztywnych ram ani wytycznych dotyczących działań związanych z rzeką. Organizatorzy liczą na kreatywność i oryginalność działań.

glomia6

Głównym celem programu Zaadoptuj rzekę jest promowanie zasad zrównoważonego rozwoju, podnoszenie poziomu świadomości ekologicznej i kształtowanie postaw ekologicznych społeczeństwa, w szczególności w zakresie ochrony wód powierzchniowych, propagowania racjonalnego wykorzystania zasobów wodnych oraz ochrony różnorodności biologicznej. Nierozłącznym elementem programu jest zainspirowanie dzieci i młodzieży do podejmowania lokalnych działań proekologicznych dotyczących ochrony rzek, strumieni, stawów, jezior i Morza Bałtyckiego oraz zachęcania ich do np. oszczędzania wody, badania wody, fauny i flory, sprzątania rzeki, przeprowadzenia Światowego Dnia Wody, co umożliwi kontynuację cyklicznych już działań w programie Zaadoptuj rzekę.

glomia7

Do udziału w programie Zaadoptuj rzekę zaproszeni są uczniowie i wychowankowie placówek edukacyjnych w całym kraju oraz studenci, przedstawiciele administracji publicznej i samorządowej, instytucje i organizacje pozarządowe. Najbardziej zaangażowani otrzymają statuetkę Kropli tęczy oraz zestawy do analizy wody. Dzieci i młodzież zostaną zainspirowani do podjęcia lokalnych działań na rzecz ochrony rzek, strumieni, jezior, stawów i Morza Bałtyckiego oraz do przeprowadzenia obchodów Światowego Dnia Wody.

Realizacja projektu przewidziana jest na lata 2010-2011.Jest to już piąta edycja.

Serdecznie zapraszamy zainteresowane osoby do współpracy. Im nas więcej, tym lepiej!!! Większa szansa na wiele ciekawych pomysłów i wspólną świetną zabawę.

Do góry ▲

 

 

Już czas?

Licznik odwiedzin

Odsłon : 2410854

Teraz na stronie

Naszą witrynę przegląda teraz 155 gości 
Dzisiaj jest kolejny wspaniały dzień: 18 Październik 2017    |    Imieniny obchodzą: Juliana, ukasza, Bogumia